Co je to daňová evidence a jaké jsou její rozdíly oproti účetnictví?

26.01.2025

Pokud jste podnikatel, je pravděpodobné, že jste slyšel o pojmech „daňová evidence“ a „účetnictví“. Oba tyto systémy hrají klíčovou roli při správě financí firmy, ale liší se svou složitostí, účelem i právními požadavky. Tento článek vám pomůže pochopit, co obě možnosti obnáší, jaké jsou jejich výhody a nevýhody a jak se rozhodnout, která z nich je pro vás nejvhodnější.

Co je to daňová evidence?

Daňová evidence je zjednodušený způsob vedení finančních záznamů určený pro fyzické osoby, které nejsou povinné vést účetnictví podle zákona o účetnictví. Jejím hlavním důvodem je vedení záznamů o příjmech a výdajích, majetku a závazcích, které pak slouží jako podklad pro výpočet výše daně z příjmů.

Do roku 2004 se daňová evidence označovala termínem jednoduché účetnictví. Ten už se však oficiálně nepoužívá.

Hlavní cíle daňové evidence:

Jednoduchost: Je méně administrativně náročná než účetnictví.
Plnění daňových povinností: Umožňuje správně vypočítat daňový základ a daň z příjmu.

Pro koho je daňová evidence určená?

Jak bylo napsáno již výše, mohou daňovou evidenci využívat drobní podnikatelé a živnostníci, kteří nemusí vést účetnictví ze zákona. To v současné době znamená, že jejich roční obrat nepřesáhne 25 milionů Kč. Pokud mají obrat do 2 miliónů ročně, mohou vést ještě jednodušší formu uplatňování výdajů paušálem. Daňová evidence se netýká ani podnikatelů, kteří jsou v režimu paušální daně.

OSVČ, které nesplňují zákonný limit pro vedení účetnictví, se pro něj mohou dobrovolně rozhodnout. Pokud např. vlastníte firmu, která plánuje v nejbliží době růst nebo chcete mít podrobnější přehled o financích ve své firmě, můžete vést účetnictví, přestože vám to zákon neukládá.

Chcete vědět, zda je pro vás daňová evidence vhodná?

Základní prvky daňové evidence

Deník příjmů a výdajů

Deník příjmů a výdajů, tzv. peněžní deník, obsahuje příjmy a výdaje. Forma není nijak stanovena. Je pouze nutné, aby z deníku mohl podnikatel a finanční úřad vypočítat základ daně z příjmů. Možné formě vedení se věnuje následující kapitola Vedení daňové evidence v Excelu. Každá položka musí obsahovat několik povinných údajů (další potřebné údaje je možné pochopitelně doplnit):

datum (pokud nejste plátcem DPH, vyplňujete datum přijetí peněz, plátci DPH vyplňují datum zdanitelného plnění)
číslo dokladu
název transakce
informaci, zda se jedná o příjem nebo výdaj
výši přijatého či zaplaceného DPH (jste-li plátci DPH)
označení, zda jde o daňový nebo nedaňový příjem/výdaj

Spolu s daňovou evidencí je nezbytné archivovat všechny evidované doklady. Neplátci DPH alespoň 3 roky, plátci DPH alespoň 10 let.

Evidence majetku, závazků a pohledávek

Kromě příjmů a výdajů je nezbytné evidovat i dlouhodobý hmotný majetek, který postupně odepisujete. Pokud majetek prodáte dříve, než je zcela odepsaný, je zůstatková cena brána jako daňový výdaj a můžete si o její částku snížit základ daně.

Pokud potřebujete nějaký majetek vyřadit, uvedete v daňové evidenci den vyřazení. Pokud ale vyřazení provedete v průběhu zdaňovacího období, máte nárok pouze na polovinu ročního daňového odpisu. Pokud ale majetek vyřadíte k 31. 12., máte nárok na odpis celý. Proto se vypatí dělat odpisy na konci roku.

Evidovat je nutné i závazky (co komu dlužíte) a pohledávky (co kdo dluží vám). Tuto evidenci doporučuji vést pro přehlednost ve vlastní tabulce.

Ke konci roku vždy musíte provést inventarizaci a zjistit reálný stav hmotného majetku, zásob, závazků i pohledávek. Výsledek inventury je nutné archivovat stejně jako deník příjmů a výdajů.

Nejste si jisti evidencí majetku a možnosí odpisů?

Vedení daňové evidence v Excelu

Pro vedení daňové evidence vám bohatě postačí Excel nebo jiný tabulkový procesor, jako je např. aplikace Calc z balíku LibreOffice, který je dostupný zcela zdarma nebo online v tabulkách Google.

Excel či jiný tabulkový procesor vám navíc umožní automaticky sčítat jednotlivé sloupce a rovnou spočítá daňový základ jako rozdíl daňových příjmů a výdajů.

Ukázka, jak vést daňovou evidenci příjmů a výdajů pro neplátce DPH. Tabulku je možné stáhnout ve formátu MS Excel. U plátců DPH je nutné ještě přidat evidenci přijaté a zaplacené DPH.

Náhled tabulky pro daňovou evidenci v MS Excel

Srovnání daňové evidence a účetnictví

Výhody daňové evidence

Snadnější vedení.
Nižší náklady na zpracování.
Flexibilita pro drobné podnikatele.

Nevýhody daňové evidence

Méně detailní finanční přehled.
Omezené možnosti využití pro strategické plánování.

Výhody účetnictví

Detailní informace o finanční situaci.
Vyšší transparentnost a důvěryhodnost.
Zákonná kompatibilita pro větší firmy.

Nevýhody účetnictví

Vyšší administrativní zátěž.
Vyšší náklady na vedení.

Jak si vybrat správnou variantu?

Vaše volba by měla záviset na:

Velikosti a typu podnikání: Drobný živnostník může preferovat daňovou evidenci, zatímco větší firma musí vést účetnictví.
Právních požadavcích: Pokud vaše obraty překročí zákonný limit, účetnictví je povinné.
Požadavcích na informace: Pro detailní přehledy o hospodaření je lepší účetnictví.

Chceto poradit, kterou variantu si vybrat?

Časté kladené otázky (FAQ)

Závěr

Pokud si nejste jistí, která možnost je pro vás nejlepší, obraťte se na mě. Pomůžu vám vybrat správný systém správy financí a optimalizovat vaše podnikání.

Přejít nahoru